1. Özbek Türklerini ve Özbekistan'ı tanıtmak.
2. Özbek Türklerinin edebiyatını tanıtmak.
3. Özbek Türkçesinin alfabesini ve fonetik özelliklerini öğretmek.
4. Özbek Türkçesinin morfolojik özelliklerini tanıtmak.
5. Çağdaş Özbek edebiyatının önemli temsilcilerini tanıtmak.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
2018-2019 Bahar döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
1. Coşkun, V., Özbek Türkçesi Grameri, Ankara, 2000.
2. Özbek Tilining İzahli Lugati, (Red. kol.), Moskva, 1983.
Diğer Kaynaklar
1. Kadiri, A. Ötken Künler, Taşkent, 1994.
2. Yakubov, A., uluğbek Hazinesi, Taşkent, 1994.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Özbekistan ve Özbek Türkleri
Anlatım, soru-cevap
2. Hafta
Özbek Türkçesinin Türk lehçeleri arasındaki yeri ve Özbek Kiril alfabesi
Anlatım, soru-cevap
3. Hafta
Özbek Türkçesinin fonetik özellikleri
Anlatım, soru-cevap
4. Hafta
Özbek Türkçesinin morfolojik özellikleri (isim çekimi)
Anlatım, soru-cevap
5. Hafta
Özbek Türkçesinin morfolojik özellikleri (fiil çekimi, şahıs ekleri ve basit zamanlar)
Anlatım, soru-cevap
6. Hafta
Özbek Türkçesinin morfolojik özellikleri (fiil çekimi, şahıs ekleri ve dilek kipleri)
Anlatım, soru-cevap
7. Hafta
Özbek Türkçesinin morfolojik özellikleri (fiil şekilleri)
Anlatım, soru-cevap
8. Hafta
Vize
Yazılı
9. Hafta
A. Kadiri
Ötnek Künler
Okuma, soru-cevap, analiz
10. Hafta
A. Kadiri
Ötnek Künler
Okuma, soru-cevap, analiz
11. Hafta
A. Kadiri
Ötnek Künler
Okuma, soru-cevap, analiz
12. Hafta
A. Yakubov
Uluğbek Hazinesi
Okuma, soru-cevap, analiz
13. Hafta
A. Yakubov
Uluğbek Hazinesi
Okuma, soru-cevap, analiz
14. Hafta
A. Yakubov
Uluğbek Hazinesi
Okuma, soru-cevap, analiz
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Özbek Türklerini ve Özbekistan'ı tanır.
ÖÇ-2
2. Özbek Türklerinin edebiyatını ana hatlarıyla bilir.
ÖÇ-3
3. Özbek Türkçesinin alfabesini (kiril) okuyabilir ve fonetik özelliklerini bilir.
ÖÇ-4
4. Özbek Türkçesinin morfolojik özelliklerini bilir.
ÖÇ-5
5. Çağdaş Özbek edebiyatının önemli temsilcilerini tanır, Özbek Türkçesinden transkripsiyon yapabilir, sözlük yardımıyla çeviri yapabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.